Villkor för Grafisk Designtjänst
§1 Definition av Omfattningen av Grafisk Designtjänst
Grundpriset som anges i erbjudandet inkluderar skapandet av en design, vilket förstås som: formatering och arrangering av element på sidan, föreslå en bakgrund och dekorativa grafiker, arrangera allt till en läsbar och imponerande form.
Följande tjänster ingår inte i detta pris och är betalda separat:
- transkribering av text från pappersform till elektronisk form
- skanning
- fotografering av tillhandahållna produkter
- sökning efter foton, cliparts, etc.
- klippa ut element från bakgrunden
- skapa fotomontage och mer avancerad digital bild- och fotobearbetning
- klippa ut och vektorisera logotyper
- ritning av mer komplexa vektorformer, som ritningar, piktogram, symboler
- ritning av vägbeskrivningar
§2 Definition av Erbjudandets Pris
Det initiala priset som anges i erbjudandet kan öka om det sker förändringar i de tillhandahållna materialen och/eller antagandena under designstadiet. Godtagbara korrigeringar utan extra kostnad inkluderar enkla ändringar som att rätta till skrivfel, subtila justeringar av elementens arrangemang, utan betydande förändringar i volymen av enskilda element. Priser för ytterligare betalda tjänster [se §1, §3, §10].
§3 Krav för Tillhandahållna Material
Beställaren är skyldig att tillhandahålla ett komplett set av nödvändiga material i en läsbar och sammanhängande form. Material inkluderar:
- all text som ska finnas med i projektet, som innehåll, information, reklamslogans, företagsdata, etc.
- foton
- logotyper
- kartor
- eventuella andra material som ska användas i projektet
Alla material som tillhandahålls av beställaren måste vara kontrollerade och slutgiltiga. Eventuella förändringar i material under eller efter projektet kommer att leda till ökad arbetsbelastning och en ökning av det överenskomna grundpriset.
§4 Metod för att Tillhandahålla Text
Texten ska tillhandahållas i ett redigerbart elektroniskt format (t.ex. .doc, .txt, e-post). Om texten tillhandahålls i pappersform kommer en avgift för transkribering av text att tas ut [se §1].
§5 Metod för att Tillhandahålla Grafiska Element
Foton, logotyper och andra material (bilder, grafiker, etc.) ska tillhandahållas i elektronisk form.
Foton - den rekommenderade upplösningen är minst 250 dpi (vid mått eller större).
Logotyp - ska vara i vektorformat (skalbart) som CDR, PDF, EPS, AI. Det är möjligt att tillhandahålla logotypen i bitmapform med en upplösning på minst 300 dpi (vid mått eller större), men den kommer då att placeras på en vit bakgrund eller i en rektangulär ram med vit bakgrund. Om den vita bakgrunden måste tas bort kommer en extra avgift att tas ut [se §6].
Om foton eller logotyper tillhandahålls i pappersform kommer en avgift för skanning och bearbetning att tas ut [se §1].
§6 Om Lämpliga Foton för Projektet Saknas
Om beställaren inte har lämpliga foton rekommenderar vi att använda gratis eller betalda onlinetjänster, som finns på www.bluevertigo.com.ar/bluevertigo.htm. På beställarens begäran kan Printhub söka och tillhandahålla lämpliga foton för projektet mot en extra avgift [se §1].
§7 Riktlinjer för Förväntningar på Projektet
Förutom material är beställaren skyldig att tillhandahålla en enkel modell av projektet (beskrivet papper eller textdokument) med placeringen av de olika elementen från de tillhandahållna materialen, som text, foton, kartor, logotyper och andra, eller tillhandahålla Printhub så mycket information som möjligt om sina preferenser när det gäller färger och det övergripande utseendet på det designade materialet. Alla initiala kommentarer hjälper till att skapa projektet effektivt och utan onödigt tidsslöseri för båda parter vid eventuella korrigeringar. Därför måste projektets koncept vara väl genomtänkt av beställaren i förväg. Varje förändring av antagandena under eller efter projektet kommer att leda till ökad arbetsbelastning och en ökning av det överenskomna grundpriset. Om beställaren inte har något koncept och inga initiala kommentarer kan han lita på designern. Han måste dock vara beredd på extra kostnader om tidskrävande korrigeringar och ändringar av den föreslagna projektversionen behövs.
§8 Metod för att Tillhandahålla Korrigeringar
Efter att ha mottagit den slutliga versionen av projektet är beställaren skyldig att granska det noggrant (kontrollera innehåll och utseende) och förbereda en lista med korrigeringar i punkter. Listan med korrigeringar ska vara tydlig och sammanhängande och skickas i ett e-postmeddelande eller levereras till Printhub. Om beställaren redigerar korrigeringarna på ett oklart, kaotiskt sätt, skickar dem i delar eller de nästa korrigeringarna motsäger de tidigare dikterade, kommer extra avgifter att tas ut enligt den extra arbetsbelastningen. Om korrigeringarna innebär en förändring av de tidigare accepterade antagandena kommer en extra avgift att tas ut [se §2, §3].
§9 Godkännande av Projektet för Tryck och Ansvar
Beställaren är skyldig att noggrant kontrollera allt innehåll både för redaktionella och faktiska fel och utseendet på projektet i varje efterföljande version som skickas. Om inga korrigeringar görs accepterar beställaren projektet genom att skicka en e-postbekräftelse av acceptans av den mottagna mallen eller underteckna acceptansen hos Printhub. Godkännande av projektet för tryck stänger slutligen av processen för ändringar; alla senare korrigeringar är betalda beroende på status för beställningen och den nödvändiga arbetsbelastningen. Efter beställarens godkännande bär han fullständigt ansvar vid eventuella fel i det tryckta arbetet som inte påtalades under designstadiet.
§10 Kostnader för Ytterligare Tjänster
Kostnaden för alla ytterligare tjänster och avgifter som nämns i §1 - §8 beror på den tid som ägnas åt att utföra aktiviteten och uppgår till 200 PLN netto + moms per arbetstimme. Varje ytterligare avgift uppskattas i förväg av Printhub, och beställaren informeras om det innan aktiviteten som den avser utförs.
§11 Designarbete i Närvaro av Beställaren
Kostnaden för att designa i beställarens närvaro (hos Printhub) beräknas separat från projektpriset och uppgår till 200 PLN + moms för varje arbetstimme. Projektkostnaden kan ersättas av arbetskostnaden beräknad per timme, förutsatt att projektet utförs i beställarens närvaro från början till slutet av designarbetet.
§12 Upphovsrätt till Material som Tillhandahålls av Beställaren
Personen som beställer projektet intygar att allt material som de har tillhandahållit Printhub för att genomföra projektet är deras egendom eller att de har rätt att använda det. Om de tillhandahållna materialen strider mot upphovsrättslagen (d.v.s. de är någon annans egendom och används utan ägarens samtycke) bär beställaren fullt ansvar. Printhub har rätt att vägra använda det material som beställaren tillhandahållit om det finns misstankar om att materialet inte används lagligt.
§13 Upphovsrätt till det Skapade Projektet
Enligt lagen från den 4 februari 1994 om upphovsrätt och närstående rättigheter (Journal of Laws 1994 nr 24, punkt 83) är källfilen för projektet Printhubs egendom. Beställaren kan använda det projekt som skapats på deras uppdrag för tryck eller ta emot det i ett oförändrat TIFF-bitmapformat med en upplösning på 300 dpi. Om beställaren vill förvärva källfilen för projektet för att göra ändringar utan att involvera Printhub måste de köpa upphovsrätten. Kostnaden för att skapa grafisk design berättigar inte beställaren att få källfilerna (d.v.s. layouten i ett elektroniskt monteringsprogram som Corel, Adobe, etc.). Printhub arkiverar genomförda grafiska projekt för eget bruk och kan använda dem vid mottagande av beställning för att fortsätta designarbetet.